zaterdag 20 augustus 2011

Greuzele!

Is er misschien iemand die dat woord kent? Volgens Bernard Driessen betekent het `binnenpret hebben`. `Wát zitte geej dao te greuzele? Òh, ik moos örges aan dinken.`

Ik ken `t woord niet, nooit gehoord. Is het Lottums of Driessens?

Bij Muijsers thuis werd gekneuzeld, bij Driessen gegreuzeld, wat is het volgende? Deuzele? Freuzele? Sneuzele?

Klinkt eigenlijk wel goed: `Zit toch nì zò stóm te sneuzele man!`

Peuzele ken ik wel, maar dat is weer heel wat anders.

Ik zet `greuzele` voorlopig nog even op de wachtlijst, even kijken of er nog meer mensen zijn die het kennen; of er nog meer greuzelaars zijn, voor ik het noteer op de Algemeen Beschaafd Lottumse woordenlijst.

Dus: greuzelaars svp even melden, maar als je denkt dat die Bernard maar wat sneuzelt, dan hoor ik het ook graag.


--------------------------------------------------------------
Ik heb het voor het gemak maar even voorgelegd aan de professor in de Lottumse taal, Henk van de Veiling dus, en die heeft greuzele goedgekeurd. Volgens hem betekent het "grinniken", iets tussen glimlachen en hardop lachen in. En hij gaf me er meteen nog een nieuw woord bij: garepaap, wat "libelle" betekent volgens Henk. Ik kende garepaap wel als een beetje een onschuldig scheldwoord, iets tussen löbbes en klootzak in, maar dat het eigenlijk Lottums is voor "libelle", dat wist ik niet.

Geen opmerkingen: