zondag 4 december 2016

En nog eens tien

Meester Henk (van de Veiling) heeft met zijn rode potlood mijn lijst nagekeken, dus nou moet alles 100% kloppen. Hier de volgende tien:

Foepere                 hupsen, ongedurig bewegen
Laeze                    uitsorteren van zaden, bv mais, bonen
Lier                       ladder
Loerie~zer            bril
Mins (miene)        echtgenoot (mijn)
Moal                     koe die voor het eerst gekalfd heeft
Moe~lemaeker     praatjesmaker
Moetse                 dutje doen
Möppig                duur, heet
Nuëtelik               snel op de teentjes getrapt

Mientje zit stil, schei oet met dát gefoeper.

Laeze deed je op het veld, na het oogsten van bv mais: het bijeenzoeken van losliggende korrels.

Loerie~zer, bril. Dat woord kreeg ik aangereikt door Ger Versleijen. Maar die komt uit Hegelsom, dus is het wel echt Lottums ……?

Miene mins, mijn man, mijn echtgenoot.

Moal, nooit van gehoord, maar dat woord komt van Jeu Stökers, dus het moet wel kloppen.

Dén Henk, dèn haet altied praatjes, dát is unnen echte moe~lemaeker.

Moetse, ook nooit gehoord. Komt ook van Jeu. Dutje ken ik wel, dat doe ik regelmatig.

Möppig, ken ik wel als “duur”, maar niet als “heet”.

Schei oet met dát gesanik, dót toch ’s neet zò nüetelik Hay.



Dat waren er weer tien. Nog 55 te gaan.

Geen opmerkingen: