zaterdag 9 april 2016

Groeten uit Kampala

Ik ben weer eens in Kampala, 6000 km van Lottum vandaan. Ik heb niets slechters te doen en ga daarom de verzameling Lottumse woorden maar weer eens aanvullen. Ik heb er bijna twee jaar niets meer aan gedaan en ondertussen heb ik zo’n 75 nieuwe woorden verzameld. De meeste aangeleverd door Jeu Stökers, maar bv ook Wiel Heinemans heeft me een tijd geleden eens een lijstje gegeven.

Hier zijn de eerste tien:
Aanhisse - ophitsen
Begoavings - ????

Hans Loonen gaf als commentaar: Begoaving = begaving, begaoving (Venloos) = stuipen, toeval, vallende ziekte.  Bedankt Hans!

Drei - snel
Dreig - ondiep
Driet – modder, vetzooi
(Alde) Feep - oude vrouw
Fossiene - takkenbos van wilgetenen (3 m lang)
Godmejaar -
Hankholt - lichtgebogen houten stammetje om geslacht varken aan op te hangen
Jimmy schoon  - eerste lage schoenen in de 30-er jaren

Aanhisse: d’n hónd aanhisse.

Begoavings: mijn moeder zei dat wel eens: doa krieg ik de begoavings va. Geen idee wat het betekent. Wie weet het?

Drei: Megjes, loeëp ‘s efkes drei door.

Driet: een paar weken geleden liep ik met Leo van de Laak door d’n driet op de golfbaan in America. Het was er dus nogal modderig.

Alde feep: niet erg respectvolle aanduiding van een oudere dame.

Godmejaar: zoiets als nondeju.


Jimmy schoon: volgens Jeu werden de eerste lage schoenen die in de 30-er jaren te koop waren zo genoemd.

4 opmerkingen:

Hans zei

Begoaving = begaving, begaoving (Venloos) = stuipen, toeval, vallende ziekte.
http://www.meertens.knaw.nl/ewnd/boeken/woord/52962

pvg zei

Bedankt Hans, is genoteerd.

Hans zei

Hans Loonen

pvg zei

Ik had het kunnen weten!