maandag 12 september 2011

Aafgekéke

En hier hebben we de volgende zes:

Has – bijna
Houwe – slaan
Koppien – hoofdpijn
Oe~tdoo~n – rooien, uitmesten, uitdoen, uittrekken
Smè~r – slaag
Toe – dicht

En dan heb ik de volgende woorden nog gespiekt van de website van Sevenumse woorden:

Emus – iemand
Nemus – niemand
Kwellik – net, pas
Vlimme – kaf
Votte-tes – kontzak

Has: d’r staon has gen proe~men án d’n boeëm dit joar.
Houwe: as ge nou nì gauw oe~tscheit dán houw ik ow op ow gevrè~t.
Koppien: Mie ziet stil, ik krieg koppien ván ow gesanik.
Oe~tdoo~n: multifunctioneel woord: je kunt van alles oe~tdoo~n in Lottum:  petatte bijvoorbeeld, verkeskuie, oerbelle, BH’s, ónderbókse ….. en daar laat ik het maar bij.
Smè~r: Ger hè~t gister ’n pak smè~r gehad ván zienne pap.
Toe: Truus, de veurdeur stet oape, dót ze ’s efkes toe.

En de gespiekte woorden:
Emus en nemus: als emus “iemand” is dan is nemus “niemand”. Logisch.
Kwellik: we zoten kwellik op de fiets en toen begoo~s ’t al te rè~gene.
Vlimme: kaf; de schilletje waar de rogge-, tarwe-, gerst-, haverkorrels in verpakt zitten en die je er afdorst.
Vottetes: de tes op je vot waar de portemonnee inzit.

En dan nog een uitdrukking. Behalve zingen in het kerkkoor en jongens aafsmère op school had mijn pa nóg een hobby: tuinieren, dwz groenten verbouwen in de eigen tuin. Hij was een keer petatten aan ’t oetdoo~n  toen er een boer langs kwam, ik ben vergeten wie het was, maar toen hij de oogst zag werd hij jaloers en zei: “De stómste bore hebbe de diekste petatte”

Geen opmerkingen: