zaterdag 21 augustus 2010

Verlottumst

In Lottum zijn ze behoorlijk in de war. Als het om namen gaat tenminste. In de rest van Nederland kun je er tamelijk zeker van zijn dat als iemand zich voorstelt als Jan Peters, die naam ook in zijn pas staat. Johannes misschien in plaats van Jan, en eventueel nog een paar heiligen er achteraan, maar de achternaam klopt zeker.


Maar niet in Lottum!

Daar kun je van namen geen zak op aan. Je kunt bv Johannes van Soest heten, maar iedereen noemt je Koëpmans Sjang. Of je heet Sauvageot maar wordt door het hele dorp Mègens genoemd.

In de pas van Stoëpe Piet staat waarschijnlijk de naam Petrus van Soest. Een andere Van Soest werd de Kroe~tpars genoemd en die op de Broekhuizerweg had de bijnaam Rebep. Wat hebben ze in Lottum eigenlijk tegen de naam Van Soest?

Siebers Puuske`s echte achternaam is Vervoort. Nulle Sjang heette Lichtenveld. Jan Vermazeren heette in het echt Thielen als ik het me goed herinner.

Ik kan me Piete Fien en Frieten Bert nog vaag herinneren van 50 jaar geleden. Wat hun echte namen waren weet ik niet.

De familienaam van Hoete Jeu en Hoete Jan was Hoeijmakers. Stekke Sir was Vosbeek. Flisse Sjang was Van Dijk. Vergeldt achter de kerk werd Stökers genoemd. Mulder Sjeng en Mulder Miets heetten Clevers. De vuilnis werd vroeger opgehaald door Henneskens Jan, die in werkelijkheid Janssen heette.

Toen ik 4 jaar oud was zat ik op de kleuterschool bij juffrouw Mien van d'n Boënekamp, maar officiëel heette ze Van Lipzig. Onze buurman Frans van der Zande werd Pruusse Frans genoemd.

In het paspoort van Bakkeze Wiel stond Verheijen. In dat van Kranten Duer en Grad stond Gommans meen ik. Driek ziene Sef was Sef Muijsers. Ingder Hand`s echte naam was Lenssen, evenals die van Klompen Dris en Klompen Jan. Schoester Sjaak was helemaal geen schoester en heette Jeucken. (*zie opmerking beneden van Frans van de Laar.) Schoester Funs was wel schoester maar heette Van Dijk. Schampieter Sir heette in het echt Hendrix,  Mie Scherpiet heette Clemens en Van de Pasch in de Stroat werd Lemmens genoemd.

De naam Hiepter Hand kan ik me ook nog herinneren. Ik vermoed dat die ook niet op zijn geboortebewijs stond.

Clever Graad heette eigenlijk Coenders meen ik, maar hoe Nölkes Funs in het echt heette weet ik niet. Flinssen Grad had je ook nog meen ik. Heette die niet Vd Laak?

Mijn drie klasgenoten Chrit Peeters, Hem Clevis en Wim Wilmsen stonden respectievelijk bekend als Chrit van Duer, Hem van de Verver en Wim van Thies. Marianne/Jan/Noud Verstraaten waren Marjan/Jan/Noud van d'n Edah (hoewel ze thuis een VéGé winkel hadden).

En dan had je nog een paar illustere dorpsgenoten die algemeen bekend waren onder hun bijnaam: d`n Bout, de Guu~t, de Ekster en de Krei. D`n Bout was een zoon van Flisse Sjang en heette dus Van Dijk. Van die anderen weet ik het niet. Waren dat geen broers? En was er ook niet nog iemand die de Paus werd genoemd?

Mijn advies: als in Lottum iemand aan je wordt voorgesteld: altijd papieren vragen.

Ik ben al meer dan 40 jaar weg uit Lottum en het is goed mogelijk dat mijn geheugen me hier en daar wat in de steek laat. Fouten corrigeren svp en ook de lijst aanvullen want er moeten nog veel meer van die verlottumste namen zijn.

Aanvulling
Op 10 september 2015 schreef Frans vd Laar:



Schoesters Sjaak was inderdaad geen schoester (schoenmaker) Maar zijn naam was niet Jeucken maar Wennekers, Broer van To Wennekers ( Schoesters To) en To was getrouwd met Jeu Jeucken. Sjaak en To hun vader was Schoesters Wullem (Wennekers)

Frans van de Laar  Getrouwd met Riek vaan de Schoester (Jeucken )

7 opmerkingen:

annemie zei

Hallo Paul,
ik weet er nog wel een paar, wat dacht je van:
Fried vaan de pôs (Keltjens)
Theeij vaan de Kôster (Heuvelmans)

Groetjes Annemie

Paul zei

Annemie,
Ik had ze er inderdaad bij kunnen zetten: Fried, Sef, Noud en Roos van de Pos en Köster Keuvelmans, en ook Jèr van de Spar, Lei en Jèn van de Maas, Ivo van d'n Borggraaf, Theej van de Smid en zo. Ik heb er wel aan gedacht, maar die namen waren toch minder bekend en algemeen gebruikt dan Stoëpen en Koëpmans bijvoorbeeld. Maar ik geef toe: ik heb ook van Marjan van d'n Edah en Hem van de Verver genoemd, dus ik ben niet helemaal consequent.

Groeten terug,

Bernard Driessen zei

Als je in de doopregisters kijkt, dan kom je dat soort situaties tegen.
Mijn voorouders van moeders kans heetten Heinemans, maar in het doopregister stond er een andere naam bij.

Nölkes Funs heette ook Coenders, woonde achter ’t Spuitenhuuske op de Maas aan met broer en zus.

Waarom schrijf je Flisse en dan weer Vlisse?
Volgens mij dezelfde familie: van de Vlis (maar waar die lag of ligt weet ik ook niet).

En Mien van d’n Bonenkamp woont bij mij tegenover en heet tegenwoordig Thijssen.

Ik denk dat die Pruusses vroeger in Duitsland gewerkt hebben.

Kranten – krant bezorgers maar dat had je zelf wel ontdekt denk ik zo.
Je hebt nu nog Thei van Kranten Graad als voorbeeld.

Of Flisse Funs.

De vrouw van Wiel van de Pasch heette Lemmens en Wiel woonde op haar stamhuis.

Voor de Vege was er een Edah supermarkt.

De Paus woonde in Broekhuizenvorst en was dakdekker.

pvg zei

Wat stond er dan in dat doopregister van je voorouders Bernard: von Heinemans zu Lippe Biesterfeld?

Frans van de Laar zei

Schoesters Sjaak was inderdaad geen schoester (schoenmaker) Maar zijn naam was niet Jeucken maar Wennekers,
Broer van To Wennekers ( Schoesters To )en To was getrouwd met Jeu Jeucken. Sjaak en To hun vader was Schoesters Wullem (Wennekers)
Frans van de Laar Getrouwd met Riek vaan de Schoester (Jeucken )

pvg zei

Bedankt Frans, voor die opheldering.

Anoniem zei

Paus Willem