zaterdag 14 februari 2009

Brand in café Wiel Seuren

Een van de meest ingrijpende herinneringen uit mijn jeugd was de brand in het café van Wiel Seuren aan de Markt. Rond 1963 schat ik. Het gebeurde ’s nachts, in het weekend. Ik sliep bij tante Gretha en oom Harry Jonkers en we werden wakker van lawaai op straat. We stonden op, keken naar buiten en zagen dat het cafe één grote vuurzee was. De vlammen sloegen metershoog uit de ramen de lucht in. Er werd geschreeuwd dat de vrouw en kinderen van Wiel nog in huis waren. Huiveringwekkende momenten, de spectaculaire vlammenzee, de angst en spanning van het moment zijn me altijd bijgebleven. Wiel was al buiten geweest zei men, maar hij was door de vlammen terug het huis ingegaan om zijn vrouw en kinderen te redden. Wiel was brandweerman, hij wist wat hij deed, en het is hem ook gelukt om iedereen veilig buiten te krijgen. Mijn respect. Ik hoop altijd dat ik ook zo moedig ben als het nodig zou zijn.

Echte Lottumse held: Wiel Seuren.

Leeft hij nog? Ik heb gegoogled naar een foto van hem, maar kon niets vinden.

Die brand heeft zó’n indruk op me gemaakt dat ik zeker 15 jaar daarna elke avond voor ik ging slapen eerst even checkte waar ik, in geval van brand, naar buiten kon ontsnappen. Bij het minste of geringste geluid op straat of in huis was ik altijd meteen klaar wakker, klaar om naar buiten te vluchten. Pas toen ik een jaar of 30 was is die angst voor brand langzaam verdwenen.

Wiel Seuren heeft het café niet meer herbouwd. Die is door die brand niet bang geworden voor vuur, blijkbaar, want in plaats van een café heeft hij daarna een Caltex tankstation + service station geopend.

Een andere ingrijpende gebeurtenis uit 1963 was de moord op Kennedy. 22 November was het. Men zegt dat iedereen die het meegemaakt heeft nog precies weet waar hij was toen hij het hoorde. Ik weet het in elk geval nog wel: ik was met Gretha Jonkers op bezoek bij Mie Nijssen in Houthuizen. We zaten in de keuken; de telefoon ging, (die hing in die tijd nog altijd in de gang aan de muur), Mie liep naar de gang, bleef een paar minuten aan de praat en kwam met een wit gezicht terug de keuken in: Kennedy is dood.

Elk jaar op 22 november denk ik er weer aan.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Vandaag 16 november is het paardenmarkt in Lottum.

In Lottum woedt een uitslaande brand in een woning aan de Horsterdijk. Die brand brak vanmiddag even voor half twee uit, in het dak van het pand. Brandweerkorpsen van Venray en Horst blussen de brand. Er was niemand in de woning aanwezig toen de brand uitbrak.

Ik had gehoord van een brand en hierna gezocht op Google en vond zodoende bovenstaande brand en jouw artikel "Brand in café Wiel Seuren" met de vraag of Wiel Seuren nog leeft, Wiel Seuren leeft inderdaad nog.

Groetjes,

Math vd Munckhof getrouwd met de jongste dochter van Funs en Jet van Dijk (Schoester Funs)

Paul van Gool zei

Hallo Math,

Bedankt voor de tip, maar ik had het al eens van zijn zoon gehoord. En afgelopen zomer heb ik Wiel ontmoet en met eigen ogen kunnen zien dat hij nog vol leven zit. En humor.

Op het rozenfeest vorig jaar heb ik je vrouw ontmoet in de biertent. Doe haar svp de groeten. En ook aan Pierre van Dijk als je die tegenkomt.

Groeten uit Kampala.