woensdag 4 juni 2014

Swaziland

Zó ben je gepensioneerd en woont rustig in Brokeze, en zó ben je weer aan het werk aan de andere kant van de wereld: in Swaziland. Wie het weet te liggen mag zijn vinger opsteken.
Iedereen weet dat je het als gepensioneerde te druk hebt voor hobby’s, maar nu ik weer aan het werk ben heb ik af en toe weer eens tijd voor mijn Roets in Lottum.
Ik schreef de vorige keer al dat Jeu Stökers ook veel oude Lottumse woorden en uitdrukkingen verzameld heeft. Ik ben er nog niet toe gekomen om ze allemaal te noteren, maar hier komen er alvast een paar:

Floetere                             opscheppen
Sletje                                 verbandje
(unne) Gas                         8 schoven (gerven) tegen elkaar aan rechtop gezet, een aantal
Rò~f, röfke                        korst van een genezende wond
Zeech                                 kortstelige zeis
Zeeg                                   tam, zachtmoedig
Uëj                                     verlegen, bleu, tam
Triezele                             rillen, trillen, stuiteren
Moets                                 korstje, kontje van de wek
Flimp, flint                         aanmaakhoutje
Verkeskiëbus                     varkenskop
Zeumere                            aren rapen na het maaien
Zauwel                               koffiedrats
Onbenirlijk                        onbarmhartig, ontiegelijk

Bij “sletje” moet ik eigenlijk aan iets anders denken, maar Jeu zijn roets zijn veel Lottumser dan de mijne, dus hij zal zeker gelijk hebben.
“Unne gas” kende ik wel als “een aantal”, maar Jeu wist de eigenlijke betekenis. In de 50-er jaren werd het koren nog met een maaibalk gemaaid en viel dan los op de grond. Vervolgens werd het met de hand in gerven bij elkaar gebonden en met acht gerven tegelijk rechtop tegen elkaar gezet om te drogen. En die acht gerven heten “unne gas”.

En hier nog een paar die me zelf zijn ingevallen:
Knats                                 helemaal
Umtrekke                           omkleden
Trekke                               tochten
Klender                             vergrotende (verkleinende?) trap van klein
Immes, émus                     iemand
Zaal                                   zadel
Krötje                                klein kindje, kleine mens
Oetschoebe                       de les lezen, uitschelden

En voor het lijstje Lottumse namen:
Bosser, Bosser Jan            Fam Thissen, Jan Thissen

Geen opmerkingen: