zaterdag 16 mei 2009

Uitgeroetst

Ik heb nu zo'n 9 maanden aan Roets in Lottum geschreven, 66 bijdragen meen ik, en ik ben er wel zo’n beetje doorheen. Het wordt tijd om eens wat anders te bedenken, ik ben dan wel bijna 62, maar toch nog niet oud genoeg om alleen nog maar met het verleden bezig te zijn. Het was een leuke hobby om de zaterdag- en zondagmorgens mee te vullen, als vrouw en dochter nog sliepen, en ik heb via dit blog contact gekregen met veel uit het oog verloren oude en ook met een paar in het oog gevonden nieuwe bekenden.
Hans Loonen bijvoorbeeld, via dit blog hebben we, met hulp van onze secretaresse Rosette Asiimwe en Father Joseph in Nyondo Oeganda het graf opgespoord van pater Jan, zijn in 1980 overleden heeroom.

Ik hoorde soms dat mijn geschrijf met belangstelling gevolgd werd in Lottum. Aan de reacties was dat eigenlijk niet echt te merken. Henk Hendrix heeft destijds als eerste gereageerd om de reputatie van Nulle Sjang en zijn vrouw An c.q. Grit te herstellen. Hij heeft me ook een serie kluchtige Lottumse harmonieverhalen gestuurd waar ik erg om heb moeten lachen. Hier een voorbeeld:

Thei Peeters (Duur)
Na de oorlog hadden we last van de coloradokever, de larven vraten het loof van de aardappelen. Wiel Brouwers en zijn broers hadden een motorspuit waarmee ze ook voor anderen spuitwerk deden. Duur had al ’n paar keer gevraagd om te komen spuiten maar dat werd steeds uitgesteld. Tot hij weer ’n keer opbelde “komen jullie nog de aardappelen spuiten tegen de coloradokever? Anders moet ik ze bijvoeren, ze gaan onderhand kapot van de honger.”

Hij had door de boerenbond de grond laten onderzoeken van een stuk land waar niets wilde groeien. De uitslag was dat hij een ongehoorde hoeveelheid kalk moest strooien. Zei Duur: “Ik denk dat ik Seuren Piet de plak maar laat stucadoren.”



Ik heb er nog over gedacht om die verhalen hier te plaatsen, en van Henk mocht het, maar hij kan die beter op de site van de harmonie zetten vind ik. Of zelf een blog beginnen.

Verder heb ik reacties gekregen van Hans Smits, Bart Seuren, Ger Peters, Blommetje (wie zou dat zijn?), Wiel Teeuwen uit Melderslo, Ger Donners, Jan Muijsers. En Marianne Verstraaten natuurlijk. Een paar van haar eigen herinneringen heb ik hier geplaatst, waarbij ik de wat minder prettige ervaringen met sommige dorpsgenoten er maar uit gecensureerd heb.

Mondelinge reacties en suggesties heb ik gekregen van Mia Clevers, Fried Keltjens, mijn zus Mieke en broer Jeroen.

Roets in Lottum blijft in de lucht. Als iemand wil reageren dan kan dat nog, en als me nog wat invalt over vroeger dat absoluut voor de historie bewaard moet blijven dan ga ik het hier nog opschrijven. Maar ik ga me nu in de eerste plaats bezig houden met mijn nieuwe blogs, één voor mijn buitenlandse ervaringen en avonturen en één waar ik mijn ei kwijt kan over algemene, actuele gebeurtenissen. Alle mooie namen die ik bedacht bleken al te bestaan dus ik moest wat nieuws verzinnen.

Het is geworden: "De Vliegende Limburger" voor het buitenland en "De Comfort Zone" voor de rest van de wereld. Die eerste naam spreekt voor zichzelf; de tweede heeft geen betekenis, ik vond het alleen goed klinken.

Alle lezers van Roets in Lottum bedankt voor de belangstelling en welkom bij de nieuwe blogs. En ook welkom op Veerweg 17 in Brokeze, waar ik van 20 juni tot 9 augustus mijn zomerverlof ga doorbrengen.

7 opmerkingen:

Unknown zei

blommetje = debby blom-van deelen (van piet van van deelen's ben)

jan (de witte vaan) breukers vaa renee zei

ik kwaam hiel toevallig beej oowen blog oet en heb ze geleik bijna aalemoal geleaze... want daat Lottums dat alde Lottums daat mis ik toch wal hee in Kaaliefornieje... en now scheidde dur mit oet? Waat en zund is daat nauw toch, wilde oow neet nag us bedinke? Woende jullie neet beej mienen opa neave? Oh neh, daat waas VanderZeep geluu-f ik, maa nauw wie-t ik daat ok al nimmer zeeker.....

jan muijsers zei

Erg jammer dat je er mee stopt .
We hebben er erg om moeten lachen.
Ook hebben we de paginas uitgeprint en aan os moe laten lezen die nu in Grubbenvorst in het verpleeghuis is.Os moe is An van Muijsers Hay.Als je nog wat te binnen schiet lezen we het graag op ROETS. groetjes Jan Muijsers

p relouw zei

ben toevallig bij jouw blog uitgekomen en werd op een prachtige manier herinnerd aan mijn jeugd het varkens slachte bij pruusse frans weej kregen altied piepeworsjes de verhalen vaan meges frits enz ik bin nag altied bevrind met sjaak, piet vaan deelen, hay funs en henk steukers en nou zudde geej waal dinken wen ik bin maar ik heb taegenovver oow gewoend in de blokhut: peet vaan relouws hay ik wer 60 in juli got nag maar wat wier met die verhalen.....

pvg zei

Peter Relouw, die ken ik zeker nog: zwarte krullebol en appelwangetjes. Zestig al??? Dan zal dat zwarte er intussen wel af zijn.

En Pruusse Frans, inderdaad, die bijnaam was ik vergeten.

Maar ik weet niet meer dat jullie in de blokhut woonden. De Ulsheggerweg, dat weet ik nog wel, naast Tax en Swinkels.

Ik heb nog een foto waar je ouders op staan, als je me je e-mailadres geeft dan mail ik hem door.

Groeten aan Sjaak, Hay, Piet en Henk en aan heel Lottum. Tot op het Rozenfeest.

Paul

pvg zei

En dit had ik in juli 2009 geschreven als reactie op de reactie van de Witte van Breukers, maar toen vergeten te plaatsen.


Noch 's probere, in het Hollands maar, want dat gaat wat sneller. Ik zit te denken waar ik je moet plaatsen: de witte van Breukers dat was Frans, zoon van Chène. En ik ken twee Rene's, van twee verschillende generaties. Rene Breukers geboren 1947 was vroeger mijn jeugdvriend. Zijn vader en moeder waren Chene Breukers en An Gooren. Vorig jaar augustus heb ik Rene nog even ontmoet. Er woonde nog een Rene Breukers in Lottum van een generatie eerder, geboren in pakweg 1920. Hij was boer en woonde aan de Markt. Ben je daar een zoon of kleinzoon van?

Nee, wij woonden eerst op Horsterdijk 3 en later in de Bonenkampstraat. Maar de Van der Zeeps kan ik me nog wel herinneren. Eergisteren ben ik nog in hun oude huis geweest. Henk Martens woont daar nu, ook een oude jeugdvriend van me. En daarnaast heeft Rene Breukers gewoond, die van 1947.

Ik ben op dit moment op zomervakantie in ons huis in Broekhuizen. In augustus gaan we terug naar Uganda.

En hoe kom je in Califormie terecht? En wat doe je daar?

Die blog, daar was ik eigenlijk min of meer over uitgeschreven en ik wilde wat anders gaan doen. Ik heb nu vakantie, maar vanaf augustus wil ik echt gaan werken aan mijn vliegende limburger blog.

Anoniem zei

Vaan Renee, de verkusboor vaan de Mert örs, toen op 't verlengde vaan de Ulsheggerwæg, later Stokterwæg genumd. Ik zit in Kaliefornieje beej San Fransisko in de buurt, en bin enne bedriefs en management konsultant of zoewe-iets. Ik haaj 't reize al vroeg in 't blood, mit mienen oehmen Dunnie in Nieuw Zeeland, toen dèhn enne kier noa Lottum kwaam waas ik vurkoch. Ik ken meej nag herinnere daat weej op de fiets en mit dun boewet doa noa toe wooje, en weej (mien alste zeuster Annemiek en ik zei de gek) waare al aan 't oefene op de fiets, maa vurdwaalde beej Maastrich en de ganse femielie waas al in noewed dus daat drejde op niks oet! Maa ik haaj de kriebels wal al te pakke! Ik ging twieje joar op reej noa Kanada uhm tebak te plukke en toen oos mam doewed ging haaj ik uhr beloft 't bedrief ovver te neeme en ooze pap en bitje te hellupe noa daat zeej dur nimmer zeuj zien. Daat örste waas neet zôh moejluk maa daat lèste is meej dus ech nì gelukt. Twieje Breukerse beej elkaar, zôh lang, daat gèht toch nì good....
Noa 13 joar verkus voore en nag vaan aalus waat (rotzooj schôppe binne de voetbalklub, {{maa daat waas ik ech neet alliejn schuld, wàh besteur, ex-besteursleeje en andere minse die mende en meining te moote hebbe, ik dus ôk, maa aah-laah}} vrijwilliger, besteurslid en veurzitter vaan de soos, mit Sjaak Seure zien discotheek en mit Wielkus vaan de Pasch zien geluidsverhuur, mit Joeste Wiel in Grevors catering en party service, etc etc) bin ik dus toch in Nieuw Zeeland oetgekomme, heb doa zôn 11 joar gewoend en mien eige kuffee, bar en restaurant gehad, en toen noa Kaliefornieje... mit en diploma in de tès veur kompjoeter programmeur. Maa de dot-kom zakte toen net in ulkaar dus piste ik wèr achter 't net!
Ik woort doa aagenôhme as advizeur vur de Kaliefornia Kazienoos, kwaliteits-kontrôhle en (under-cover) werk-be-oerdielinge vaan personiehl, en heb daat veur veer joar gedôhn. Doa noa bin ik dus vur meej zelluf begoos, want daat zit ôk in 't blood, nag aaltied...

En as geej werruk het vur meej, loat maarus huure, ik reis gèhr en lang nì genoog.... noejt genoog!

En ik bin dur al lang achter daat ik en bæter læve heb as ik 't neet vur 't geld dooj, maa vur waat ze hee "significance" neume. Suukses kunde maete, significance lekker neet, maa muk wal minstus zoveul indruk op de gewoehne mins.

Woej ging daat ôk al wèhr: "Koning keizer admiraal, sch...tte motte ze allemaal". Dooj maa gewoehn daan doode al gek genoog!

de groete aa gans Lottum en iederiejn dehn dit lus